1. Yen
gelem nalusuri, sejatine ora sethithik piwulang lan pitutur becik kang
malah kita tampa saka wong-wong kang gawene nacad marga ora seneng
marang kita, katimbang saka kanca raket kang tansah ngalembana. Awit
elinga, panacad iku bisa nggugah kita nglempengake laku, dene
pangalembana kepara njalari kelalen.
Kalau mau menelusuri, sebetulnya tidak sedikit pelajaran dan petuah bijak yang kita dapatkan dari orang-orang yang pekerjaannya nyacad (menghina) sebab tidak suka dengan kita, dari pada teman dekat yang selalu memuja/menyanjung. Maka ingatlah penghinaan itu bisa membangkitkan kita untuk meluruskan perjalanan hidup, sedangkan dipuja/disanjung dapat mengakibatkan kita terlena.
2. Samangsane
kowe diclathu wong kanthi sengak, aja kok bales sak nalika kanthi
tembung kang uga sengak. Prayoga tanggapana mawa pakarti kang alus lan
sareh. Jer ya klawan laku kang kaya mangkono iku kowe bisa ngendhalekake
watak kang panasbaran, ngasorake sifat kang lagi kasinungan iblis.
Sewaktu kamu dimarahi orang dengan sengit (jelek), jangan dibalas seketika dengan ucapan jelek. Lebih baik tanggapi dengan perbuatan yang baik dan sabar. Sebab dengan perbuatan yang seperti itu kamu bisa mengendalikan watak yang emosional, mengalahkan sifat iblis dalam diri kita.
3. Ing
endi dununge pemarem lan katentreman? Saking angele mapanake rasa,
nganti meh ora ana wong kang bisa rumangsa marem lan tentrem uripe. Mula
kita kudu tlaten ngalah budi. Dhahana rasa meri lan drengki, amrih
gorehing pikir bisa tansah sumingkir.
Dimana tempatnya rasa puas dan ketentraman? Sangat sulit menempatkan rasa, sampai tidak ada orang yang bisa merasakan puas dan tentram dalam hidupnya. Maka dari itu kita harus selalu bersabar. Jangan pernah ada rasa iri dan dengki, supaya pikiran jelek bisa selalu tersingkirkan.
4. Menawa
kowe durung mangerteni marang bab kok anggep ora becik aja kesusu
ngatonake rasa sengitmu, gedhene nganti maoni lan nglairake panacad.
Awit kawruhana yen pikiran manungsa iku tansah mobah mosik lan
molak-malik. Apa kang kok kira ala lan kok gethingi iku ing tembe buri
bisa malih dadi kok senengi, kepara malah bisa dadi gantungane uripmu.
Seumpama kamu belum mengerti dengan permasalahan dianggap tidak baik , jangan dahulu memperlihatkan rasa bencimu, besarnya sampai membalas ucapannya dan mengeluarkan kata-kata menghina. Pertama ketahuilah bahwa pikiran manusia selalu berfikir dan berubah-ubah. Apa yang kamu kira jelek dan kamu benci itu suatu saat bisa berubah jadi kamu senangi, dan bisa berbalik jadi tempat untuk menggantungkan hidupmu.
5. Karepe
wong nyatur alane liyan iku beteke mung arep nuduhake becike awake
dhewe. Yen sing dijak nyatur wong kemplu, pamrih sing kaya mangkono
mesthi katekane. Nanging tumraping wong mursid wong kang ngumbang
rereged ing awake sarana migunakake banyu peceren malah saya nuduhake
blentang-blentonge pambegan.
Maksudnya membicarakan kejelekan orang tetapi sebenarnya hanya untuk memperlihatkan kebaikan dirinya sendiri. Yang diajak berbicara orang bodoh, keinginan yang seperti itu pasti terlaksana. Tetapi untuk seorang mursid (guru) orang yang membersihkan diri dengan sarana mengunakan air yang kotor malah semakin menunjukkan aibnya.
6. Aja
sok ngendel-endelake samubarang kaluwihanmu, apa maneh mamerake
kasuguhan lan kapinteranmu. Yen anggonmu ngongasake dhiri mau mung
winates ing lathi tanpa bukti, dhonge enggon awakmu dadi ora aji. Luwih
prayoga turuten pralambange “pari dadi” kang saya isi lan mentes malah
sangsaya ndhungkluk. Pari kang ndhangak nudhuhake nek kothong blong
tanpa isi.
Jangan pernah menunjuk-nunjukkan semua kelebihanmu, apalagi menunjukkan ketekunan dan kepandaiaanmu. Kalau kamu dalam menunjukkan kepandaian diri hanya sebatas di mulut tanpa bukti, suatu saat dirimu jadi tidak ada harganya. Lebih baik ikuti simbolnya “padi” yang semakin isi dan berisi semakin merunduk. Padi yang menengadah menunjukkan kalau kosong momplong tanpa isi.
7. Kahanan
ndonya iki ora langgeng, tansah mobah mosik. Yen sira nemahi ketunggon
bandha lan kasinungan pangkat, aja banjur rumangsa “Sapa Sira Sapa
Ingsun” (SSSI) kang tansah ngendelake panguwasane tumindak deksura
marang sapadha-padha. Elinga yen bandha iku gampang sirna. Pangkat bisa
oncat ing saben wayah.
Kedaaan dunia ini tidak pernah tetap, selalu berubah-ubah. Kalau kita lagi ditungguhi kekayaan dan pangkat derajat, jangan pernah merasa “Siapa Kamu Siapa Saya” yang selalu menunjukkan kekuasaannya bertindak semaunya pada sesamanya. Ingatlah kalau harta itu mudah habis. Kedudukan (pangkat) bisa lepas sewaktu-waktu.
8. Saiba
becike samangsa wong kang lagi kasinungan begja lan kabungahan iku
tansah eling, gedhene asung syukur marang kang Peparing. Awit elinga yen
tumindak kaya mangkono mau kajaba bisa ngilangi watak jubriya uga
mletikake rasa rumangsa yen wong dilahirake ing donya iku sejatine mung
dadi lelantaran melu urun-urun, tetulung marang sapadha-padha ning
titah, mbengkas kasangsaran, munggahe nggayuh hayuning jagad.
Betapa indahnya sewaktu orang yang lagi mendapatkan keberuntungan dan kebahagiaan haruslah selalu ingat, besarnya selalu bersyukur kepada yang selalu memberi. Maka ingatlah kalau prilaku seperti itu selain bisa mengingatkan watak curiga juga melatih rasa menyadari kalau orang dilahirkan didunia ini sebenarnya hanya jadi perantara ikut berbagi, untuk mencapai kelestarian bumi.
9. “Rumangsa
sarwa duwe” lan “Sarwa duwe rumangsa” iku tinulis genah mung
diwolak-walik. Nanging surasane jebul kaya bumi klawan langit. Sing
kapisan nuduhake watak ngedir-edirake, wengis satindak lakune, asosial,
yen nggayuh pepinginan ora maelu laku dudu samubarang pakarti nistha
ditrajang wani. Dene sing kapindho, pakartine tansah kebak welas asih,
wicaksana ing saben laku, rumangsa dosa samangsa gawe kapitunane liyan.
“Merasa serba ada” dan “Serba ada perasaan” itu jelas tertulis hanya dibalak-balik. Artinya sebernya seperti bumi dan langit. Yang pertama menunjukkan watak mengagung-agungkan diri, bengis setiap langkahnya, kikir, dan kalau ingin meraih keinginan tidak memperhatikan prilaku jelek semuanya dilanggar. Dan yang kedua, perbuatannya selalu penuh dengan welas asih, bijaksana di setiap langkah, merasa berdosa sewaktu berbuat merugikan orang.
10. Memitran,
paseduluran nganti tumekaning jejodhowan iku yen siji lan sijine bisa
emong kinemong, istingarah bisa sempulur becik. Yen anaa padudon sepisan
pindho iku wis aran lumrah, bisa nambahi raketing sesambungan. Nanging
suwalike yen padha angel ngenggoni sifat emong kinemong mau genah bakal
langka langgenge, malah bedaning panemu sithik wae bisa marakake dahuru.
Berteman, persaudaraan sampai datangnya perjodohan itu kalau satu dan satunya bisa saling asuh-mengasuh, istiqaroh bisa semakin baik. Kalaupun ada perselisihan sekali dua kali itu sudah biasa, bisa menambah eratnya pertalian persaudaraan. Tetapi sebaliknya kalau sama-sama susah menempatkan sifat saling asuh-mengasuh itu jelas bakal langka kelanjutannya, berbeda pendapat sedikit saja bisa membuat perselisihan.
11. Tepa
slira lan mawas dhiri iku dadi oboring laku nggayuh rahayu, minangka
jimat paripih tumraping ngaurip, munggahe bisa nyedhakake rasa asih lan
ngedohake watak drengki lan daksiya marang sapepadhane. Sregep mawas
dhiri ateges bakal weruh marang kekurangan lan cacade dhewe, saengga
wusanane thukul greged ndandani murih apike.
Tenggang rasa dan intropeksi itu jadi penerang jalan dalam mengapai keselamatan, sebagai pusaka (benteng diri) hidup kita, dapat mendekatkan pada rasa kasih sayang dan menjauhkan watak iri dan sewenang-wenang pada sesama. Selalu intropeksi artinya tahu akan kekurangan dan cela diri kita, sehingga akhirnya tumbuh keinginan memperbaiki bagaimana baiknya.
12. Wong
kang ora nate nandhang prihatin ora bakal kasinungan rasa pangrasa kang
njalari tekane rasa trenyuh lan welas lahir batine. Wong kang wis nate
ketaman ing prihatin, luwih bisa ngrasakake penandange wong liya. Mula
adhakane luwih gelem aweh pitulungan marang kang kasusahan.
Orang yang tidak pernah merasakan prihatin (kesusahan) tidak akan ketempatan rasa sejati yang menimbulkan datangnya rasa iba dan kasih sayang lahir batin. Orang yang sudah pernah merasakan prihatin (kesusahan), lebih dapat merasakan penderitaan orang lain. Maka biasanya lebih mengerti dan suka memberi pertolongan yang lagi mendapat kesusahan.
13. Tembung
kang kurang prayoga kang kalair mung marga kadereng dening dayaning
hawa nafsu iku pancen sakala iku bisa aweh rasa pemarem. Nanging sawise
iku bakal aweh rasa getun lan panutuh marang dhiri pribadhi, kang
satemah tansah bisa ngrubeda marang katentremaning pikir lan ati.
Guneman sethithik nanging memikir akeh iku kang tumrape manungsa bisa
aweh katentreman lan rasa marem kang gedhe dhewe.
Ucapan yang kurang baik yang terucap hanya suatu sebab desakkan kekuatan hawa nafsu itu, memang seketika bisa membuat rasa puas. Tetapi setelah itu dapat memberi rasa menyesal dan menyalahkan pada diri sendiri, yang selalu menganggu ketentraman pikiran dan hati. Berbicara sedikit tetapi berfikir luas, maka sebagai manusia telah bisa memberi ketentraman dan rasa sangat puas yang besar.
14.
Kita iki kejaba ndarbeni badan wadhag lan pancadriya, siji maneh kita
uga darbe osiking ati. Darbe kita iki ora kasat mata, ora kena
ginrayang, nanging tansah ajeg elik-elik marang bebener yen lagi
nandhang pletiking pakarti lan cipta ala, munggahe katuwuhan krenteg
tumindak laku ngiwa. Mula poma dipoma, tansah bisoa ngrungokake osiking
atimu, awit iku kang ngajak sak paripolahmu tumuju menyang karahayuning
urip.
Kita ini selain mempunyai badan jasmani dan pancaindriya, satu lagi kita juga mempunyai hatinurani. Kepunyaan kita ini tidak dapat dilihat, tidak bisa diraba, tetapi selalu mengingatkan kepada kebenaran kalau sedang mengalami kealpaan dan angan-angan yang kurang baik, jikalau diteruskan mempunyai keinginan melakukan perbuatan kurang baik. Maka berhati-hatilah, harus bisa mendengarkan suara hatimu, sebab itu yang mengajak setiap prilakumu menuju jalan keselamatan hidup.
15. Kawruh
lan ilmu pengetahuan iku mung bisa digayuh lan dikuwasani kanthi laku
kang laras karo apa kang diwulangake. Lire ajaran teorine kudu bisa
dicakake lan ditrapake kanggo karaharjaning bebrayan. Wondene lakune
mono kudu sinartan tekad kang gilig lan kekarepan kang tulus lan mantep
kinanthenan kateguhaning iman, kanggo ngadhepi sakehing panggodha sarta
nyingkiri sikep laku kang sarwa dudu.
Pengatahuan dan ilmu pengetahuan itu hanya bisa diraih dan dikuasai dengan laku yang selaras dengan apa yang diajarkan. Intinya adalah pelajaran teori harus bisa dilaksanakan dan dipratekkan untuk kemuliaan kehidupan. Oleh sebab itu caranya harus dibarengi tekad yang bulat dan keinginan yang tulus dan mantap serta dengan berbekal keteguhan iman, untuk menghadapi semua godaan serta menyingkirkan sikap perbuatan yang tidak pada tempatnya.
16.
Siji-sijine dalan amrih kaleksanan ing gegayuhan, yaiku makarti kang
sinartan kapercayaan lan keyakinan menawa apa kang sinedya mesthi dadi.
Yen mung kandheg ing gagasan lan kukuhing karep wae, tanpa tumandang lan
makarya minangka sarana panebuse, wohe ya ora beda kaya dene wong
ngimpi. Cilakane maneh yen selagine nganggit-anggit mau wis kaselak
ngrasakake kanikmatane ing pengangen-angen, wusanane dadi lumuh ing gawe
lan wedi ing kewuh.
Satu-satunya jalan supaya tercapainya sebuah keinginan, yaitu bekerja yang dibekali dengan kepercayaan dan keyakinan bahwa apa yang diharapkan pasti jadi. Kalau hanya berhenti pada gagasan/ide dan kuatnya keinginan saja, tanpa berbuat dan bekerja sebagai sarana pengganti, hasilnya juga tidak berbeda seperti orang yang bermimpi. Celakanya lagi kalau hanya mengarang-arang, akhirnya jadi malas bekerja dan takut merepotkan.
17. Ora
ana penggawe luwih dening mulya kejaba dedana sing uga ateges mbiyantu
nyampeti kekuranganing kabutuhane liyan. Dedana marang sapepadha iku
ateges uga mitulungi awake dhewe nglelantih marang rasa lila legawa kang
uga ateges angabekti marang Pangeran Kang Maha Welas Asih. Pancen
pangabekti mono wis aran pasrah, dadi kita ora ngajab marang baline
sumbangsih kita. Kabeh iku sing kagungan mung Pangeran Kang Maha Kuwaos,
kita ora wenang ngajab wohing pangabekti kanggo kita dhewe. Nindakake
kabecikan kanthi dedana kita pancen wajib nanging ngundhuh wohing
kautaman kita ora wenang.
Tidak ada pekerjaan yang lebih mulia selain beramal yang juga bisa berarti membantu mencukupi kekurangan kebutuhan orang lain. Bersedekah pada sesama itu berarti juga membantu diri sendiri melatih pada rasa tulus dan ikhlas yang juga berarti berbakti pada Tuhan Yang Maha Penyayang. Memang berbakti sudah berarti pasrah, jadi jangan pernah berharap kembali apa yang telah kita sumbangkan. Semua itu milik Tuhan Yang Maha Kuasa. Kita tidak kuasa berharap buahnya persembahan untuk diri kita pribadi. Berbuat kebaikan dengan beramal hukumnya wajib tetapi memetik buahnya kebaikan kita tidak berhak.
18. Nggayuh
kaluhuran mono ateges ngupaya tataraning urip kang luwih dhuwur. Ya
dhuwur ing lahir ya uga ing batin. Lire sing murakabi kanggo dhiri
pribadi, sumarambah tumrap bebrayan agung. Sapa kang mung mligi nggayuh
kaluhuraning lahir, ateges mung mburu drajat, semat lan pangkat, durung
aran jejeg uripe. Suprandene sapa kang mung ngemungake kaluhuran batin,
ateges ora nuhoni jejering manungsa ing alam donya iku kang kudu
tumandang gawe kanggo donyane.
Mengapai kemulian berarti berusaha mencapai tahapan hidup yang lebih tinggi. Ya tinggi di lahir dan juga di batin. Intinya yang bermanfaat untuk diri pribadi, dan juga untuk semua kehidupan. Siapa yang hanya mengapai kemuliaan lahiriah, berarti hanya memburu derajat/pangkat, belum bisa dikatakan lurus hidupnya. Demikian halnya siapa yang hanya mengapai keutamaan batin, berarti tidak sesungguhnya tampil sebagai manusia di alam dunia yang harus bekerja untuk kelestarian alam.
19. Sarupaning
wewadi sing ala lan sing becik yen isih kok gembol lan mbok keket
kanthi remit ing ati salawase isih tetep dadi baturmu. Nanging yen wis
mbok ketokake sathithik wae bakal dadi bendaramu kang ngidak-idak
sirahmu. Selagine mung nyimpen wewadine dhewe wae wis abot, apa maneh
yen nganti pinracaya nggegem wewadine liyan. Mula saka iku ojo sok
dhemen lan kepengin meruhi wewadine liyan. Sing wis cetha mung bakal
nambahi sanggan sing sejatine dudu wajibmu melu open-open.
Segala macam rahasia yang jelek dan baik kalau masih kamu simpan dan disembunyikan dengan rahasia di dalam hati selamanya masih tetap menjadi temanmu. Akan tetapi kalau sudah kamu perlihatkan sedikit saja akan jadi tuanmu yang menginjak-injak kepalamu. Seandainya hanya menyimpan rahasia kita sendiri itu sudah berat, apa lagi kalau dipercaya menyimpan rahasianya orang lain. Yang sudah jelas akan menambahi beban yang sebenarnya bukan merupakan kewajiban kita untuk ikut memelihara.
20. Sok
sopoa bakal nduweni rasa kurmat marang wong kang tansah katon bingar
lan padhang polatane, nadyan ta wong mau nembe wae nandhang susah utawa
nemoni pepalang ing panguripane. Kosokbaline, wong kang tansah katon
suntrut kerep ngrundel lan grenengan, merga ora ketekan sedyane iku,
cetha bakal kaoncatan kekuwatan ing batin lan tenagane, tangeh lamun
entuka pitulungan kepara malah dadi sesirikaning mitra karuhe.
Siapapun akan mempunyai rasa hormat pada orang yang selalu kelihatan bersuka cita dan terang perangainya, meskipun orang itu baru saja mengalami kesusahan atau mendapatkan cobaan hidup. Sebaliknya, orang yang selalu kelihatan susah sering ngomel dan mengumpat, sebab tidak tercapai keinginannya, jelas akan kehilangan kekuatan batin dan tenaganya, jangan berharap mendapatkan pertolongan malah akan di jauhi teman dan kerabat.